مقدمه روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

آشنایی با روان‌شناسی رنگ‌ها هنگام انتخاب و خرید لباس کمک فراوانی به شما خواهد کرد. تأثیرات روانی که هر رنگ بر افراد می‌گذارد متفاوت است. رنگ‌ها سبب ارتباط بدون کلام میان افراد می‌شوند و می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم رفتار افراد را تحت‌تأثیر قرار دهند. هیجانات، ناراحتی و حس آرامش همه به انتخاب رنگ‌ها بستگی دارد؛ بنابراین هر رنگ شخصیت روان‌شناختی ویژه خود را دارد. در ادامه قصد دارید تا شما را بیشتر با روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس آشنا کنیم.

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

روان‌شناسی و نماد هر رنگ در زندگی اجتماعی

هنگام خرید لباس باید به این موضوع توجه کنید که هر رنگ نشانگر چیست و برای چه موقعیت مکانی مناسب است. سفید همیشه نمادی از پاکی و خلوص بوده است و بیانگر حس صمیمیت، طراوت و آرامش است. استفاده از این رنگ بیشتر برای فصول گرم مناسب است. رنگ سیاه که در تضاد کامل با رنگ سفید است، نشانه قدرت و جذبه و غم و اندوه است؛ بنابراین اگر همواره به دنبال انرژی مثبت هستید از این رنگ دوری کنید. استفاده از رنگ خاکستری یادآور ترس و افسردگی است، اما بد نیست بدانید که این رنگ در کنار رنگ‌ها شاد خصوصیاتی مشابه آن رنگ‌ها را به خود خواهد گرفت.

رنگ سبز همیشه نشانه و نماد آرامش، طراوت و زیبایی است. قرمز رنگی است که نماد استحکام، سرزندگی، قدرت، جذابیت، شهوت و جسارت است. انتخاب رنگ صورتی در لباس نشانه مهربانی، ملایمت و حس عاطفی قوی است. زرد نماد سرزندگی و توجه و آبی نماد آرامش و تسکین است. استفاده از طیف تیره این رنگ همانند بنفش و نیلی نماد سلطنتی و قدرت است. رنگ نارنجی سبب به دل نشستن و شادی و هیجان است.

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

ترکیبات رنگی کاربردی در خرید لباس

هنگام انتخاب رنگ لباس همیشه به سه فاکتور پوست، اندام، مو و سن و موقعیت توجه داشته باشید. به کمک ترکیبات رنگی گرم می‌توانید خود را جسور جوان‌تر و سرزنده نشان دهید. ترکیب رنگ‌های زرد، نارنجی علاوه بر حس نشاط و دوستانه بیانگر ایمنی هم هستند. برای تقویت حس قدرت و هیجان از رنگ‌های قرمز و مشکی استفاده کنید. برای تقویت احساس طراوت و تازگی  از سبز، آبی و سفید استفاده کنید.

رنگ‌هایی مثل لیمویی بیانگر حس حرکت، رشد، شادابی و سرزندگی هستند. ترکیبات رنگی به ‌راحتی می‌توانند در چاقی یا لاغری افراد مؤثر باشند. رنگ‌ها حتی بر پوست و مو افراد تأثیرگذارند. یک رنگ می‌تواند اندام را برجسته‌تر نشان دهد و رنگ دیگر در باریک نشان‌دادن شما مؤثر است. هیچ‌چیز در انتخاب لباس مهم‌تر رنگ آن خصوصیات ما را نشان نخواهد داد.

در روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس انتخاب ترکیب رنگ‌های تیره و سیاه با آبی و قهوه‌ای سبب درخشش پوست و موی شما خواهد شد. این رنگ‌ها اگر براق هم باشند درخشش بیشتری در شب برای شما ایجاد می‌کنند و افراد مجذوب شما خواهند شد. فرم اندام شما نیز در انتخاب رنگ‌های لباس اثرگذار است. اگر چهار شانه هستید از یک یا دو رنگ استفاده کنید.

اگر لاغر و قد بلندید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید تا تناسب در استایل شما رعایت شود. استفاده از رنگ‌های مات در لباس به همراه رنگ‌های زنده مثل مرجانی بی‌نظیر خواهد شد، این ترکیب رنگی برای افراد مسن هم مناسب است. رنگ‌های روشن را با رنگ‌های زنده یا تیره ست کنید. در انتخاب رنگ لباس مردان بهتر است همواره از رنگ‌های سبز، آبی، مشکی، سفید، خاکستری، بنفش، طوسی، قرمز و طیف‌های تیره رنگ‌ها استفاده کنند.

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

همان‌طور که خواندید رنگ‌ها تأثیرات بسزایی در حالات روحی و روانی و ارتباط بین افراد و همچنین نشان‌دادن شخصیت دارند. با رنگ می‌توان بر مخاطب تأثیر بیشتری گذاشت یا اینکه احساسات و حالات روحی فرد را تحریک کرد. رنگ‌ها بر شغل و حرفه افراد و کاهش استرس و یا افزایش تشنج در محیط مؤثر هستند. بسیاری از طراحان مد معتقدند رنگ یک لباس عامل اصلی خرید آن از جانب مشتریان است. امروزه مسئله انتخاب رنگ در لباس به‌قدری اهمیت پیدا کرده است که اکثر فروشگاه‌ها سعی دارند بر اساس روان‌شناسی رنگ‌ها و علوم مرتبط با رنگ‌شناسی محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند.

اما همان‌طور که در سایر مقالات مزون میسا خوانده‌اید استفاده اصولی و درست رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یک انتخاب اشتباه ممکن است دیگر نتیجه موردنظر شما را به دنبال نداشته باشد.

روان‌شناسی رنگ در رابطه ‌با رنگ‌های مناسب هر رده سنی از افراد مسن گرفته تا کودکان خردسال صحبت می‌کند. در روان‌شناسی رنگ کودکان مجار به استفاده از انواع رنگ‌های شاد در لباس خود هستند، اما بهتر است افراد مسن برای ایجاد حالتی موقر و سرسنگین از رنگ‌های کمی تیره‌تر استفاده کنند. اما معنی این جمله آن نیست که افراد پیر و مسن حق استفاده از رنگ‌های شاد را در استایل خود ندارند. هر فردی بسته به روحیه و موقعیت مکانی مناسب خود می‌توانند از انواع رنگ استفاده کند.

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

کاربردهای روانشناسی انواع رنگ

شناخت روان‌شناسی انتخاب رنگ در خرید لباس، در تبلیغات، در طراحی و دکوراسیون و در پزشکی و… بسیار کاربرد دارد. با شناخت رنگ‌ها می‌توانید به‌آسانی ظاهر خود را شیک، جذاب، تأثیرگذار، شاد، غمگین، دلربا و آرام‌بخش کنید. با انتخاب درست یک رنگ می‌توانید فرم ظاهری خود را تا حدودی لاغر یا چاق کنید. اگر رنگ لباس شما مناسب باشد می‌تواند در بازکردن چهره شما تأثیر مستقیم داشته باشد.

روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

روان‌شناسی رنگ و تأثیر آن بر انسان‌ها

از نظر روان‌شناختی رنگ‌های دارای انرژی و طول موج‌های متفاوت و به خصوصی هستند. طول موج‌های بلند رنگی به ‌مراتب دارای انرژی بیشتری هستند و سبب افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، افزایش گردش خود و در نهایت هیجان در فرد خواهد شد. این نوع طول موج در شادی و عصبانیت افراد تأثیر به سزایی دارد. چشم انسان می‌تواند تا 6 میلیون رنگ را تشخیص دهد.

متخصصان و روان‌شناسان بر این باورند که هر رنگ بسته به نوع و طیف خود قادر است احساسات مختلفی را در بدن انسان برانگیزد. این موضوع در ترشح هورمون‌های بدن انسان هم تأثیرگذار است. تأثیر رنگ بر روح آدمی همانند تأثیر موسیقی بسیار زیاد است.

روان‌شناسی رنگ را حتی می‌توان در عوامل طبیعی بررسی نمود. هنگامی که انسان جنگل، آسمان یا دریا را می‌بیند آرامش عمیقی بر روح او حکم‌فرما می‌شود، این آرامش تا حد زیادی به رنگ غالب این مناطق بستگی دارد. همچنین هنگامی که شب فرامی‌رسد فعالیت‌های بشر متوقف شده و به خواب می‌رود. این بیانگر این است که رنگ‌های تیره شور نشاط بسیار پایینی را در خود جای داده‌اند. تاریکی تداعی‌کننده استراحت،  عدم تحرک، آرامش و کاهش سوخت‌وساز است. این در حالی است که روشنایی روز بیانگر تلاش و کوشش، تکاپو و افزایش فعالیت جسمانی است.

استفاده و به‌کاربردن رنگ‌های مناسب هر موقعیت سبب تأثیر چندبرابر آن رنگ در استایل شما می‌شود. دامنه روانی تأثیر رنگ‌ها در بسیاری از کشورهای قدیمی نظیر یونان، مصر و هند بسیار گسترده است. در این کشورها از رنگ‌ها برای درمان انواع بیماری‌های جسمی و روحی و روانی، تحت عنوان رنگ درمانی استفاده می‌شود.

 

سخن آخر درباره روان‌شناسی رنگ در لباس

در این مقاله از مزون میسا در رابطه با روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس خواندید. امیدواریم که خواندن این مقاله به شما در انتخاب اصولی و مناسب یک لباس کمک فراوانی کند. همان‌طور که قبلاً در سایر مقالات هم گفته شد استفاده از هر رنگ باید بر اساس اینکه در چه موقعیت مکانی حضور دارید، تناژ پوستتان چه رنگ است، رنگ‌های مورد علاقه شما چه رنگ‌هایی است و … انجام شود. یکی از فروشگاه‌های بزرگ که مرجع فروش انواع متنوع لباس زنانه، کودکانه و مردانه است، مزون میسا است. در این مزون می‌توانید هر رنگ لباسی را با هر اندازه‌ای برای خود یا عزیزانتان بیابید. با مراجعه به سایت این فروشگاه معتبر می‌توانید انواعی از ست دکمه ای، بافت زاپدار، رویه بافت، اورال سندبادی، شومیز استین چین دار، کفش کارتیه پوست ماری، پانچو ترکیبی جین، بارونی جلو جیب مموری، شومیز یقه ملوانی و… را به راحتی تهیه نمایید.

کلمه کلیدی: روانشناسی انتخاب رنگ در خرید لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.